بدون دیدگاه

سخنرانی مهندس سید محمد بحرینیان در همایش جمعیت تولیدگران

 

همایش جمعیت تولیدگران ایران در تاریخ دهم اسفند ۹۶ در کانون توحید تهران برگزار شد که در بدو امر آقای ظفرزاده درباره خط مشی تولیدگرایان بیانات مختصری کرد و به صحت پیشبینی‌های خود در زمینه مسائل بانکی و تولید اشاره کردند. سپس آقایان دکتر ابراهیم بای سلامی، مهندس رضوی، دکتر اطاعت، مهندس قشقایی و مهندس بحرینیان در زمینه توسعه سخنرانی‌هایی داشتند که مطلب مستقلی می‌طلبد. در زیر سخنرانی سید محمد بحرینیان، مدیرعامل گروه تولیدی تکلان‌توس، تقدیم خوانندگان عزیز چشم‌انداز ایران می‌شود.

 

مهندس بحرینیان در ابتدای سخنرانی خود به آسیب‌شناسی فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی در ایران پرداخت و گفت: دوستان اصلاح‌طلب و اصولگرا باید مواضع اقتصادی خودشان را برای مردم بیان کنند. وی با اشاره به تجربه کره جنوبی، گفت: وقتی کره جنوبی از ژاپن استقلال پیدا کرد، وضع جامعه فرهنگی آن‌ها بدتر از ما بود، اما به این نتیجه رسیدند که برای حرکت کشورشان باید بر چشم‌انداز واحدی متمرکز شوند و آن چشم‌انداز واحد این بود که کشورشان را از کشوری عقب‌مانده و با استخوان‌بندی و پشتوانه کشاورزی به کشوری با صنعت مدرن تبدیل کنند. کره‌ای‌ها به‌ویژه بعد از سال ۱۹۶۱ تا سال ۲۰۱۰ فقط و فقط بر همین چشم‌انداز تمرکز کردند تا به پیشرفت برسند؛ اما این چشم‌انداز در سال ۲۰۱۰ تغییر کرد و کاملاً به این نتیجه رسیدند که اقتصاد زیربنای فرهنگشان است و سعی کردند با تمرکز بر صنعت به توسعه پایدار برسند.

بحرینیان به اعتراضات آرام مردم کره جنوبی در روزهای شنبه و یکشنبه علیه سوءاستفاده از قدرت خانم پارک، رئیس‌جمهوری سابق کره جنوبی، اشاره کرد و گفت: درحالی‌که خانم پارک دختر ژنرال پارک بنیان‌گذار کره توسعه‌یافته بود و بعد از آن اختلاس‌ها، مدیرعامل سامسونگ برکنار و زندانی شده بود، اما رفتار تولیدی مردم کره جنوبی باعث شد آن‌ها به زیبایی و با انسجام در روزهای شنبه و یکشنبه که روز تعطیل در کره جنوبی بود، علیه رئیس‌جمهوری که چندرغاز سوءاستفاده از قدرت کرده بود، تظاهرات آرام کنند؛ یعنی تولید و به‌ویژه تولید با محوریت تولید صنعتی به ایجاد جامعه‌ای منجر شده است که در این جامعه رفتارهای مردم بهنجار است.

وی با اشاره به لطمه شدید قرارداد ترکمانچای به ایران گفت: بر اساس این قرارداد ایران اجازه نداشت بر کالاهای روسیه تزاری بیش از ۵ درصد تعرفه وضع کند و ریشه به‌هم ریختگی کشور از این تاریخ به بعد شروع شد؛ چون انقلاب صنعتی در روسیه تزاری نوعی از صنعت را ایجاد کرده بود که در کشور ما برای روسیه بازار بسیار خوبی ایجاد کرده بود.

مهندس بحرینیان به گروه موسوم به «تاجرباشی» در ایران اشاره کرد و گفت: این گروه که عوامل روسیه تزاری بودند و با پرچم روسیه تزاری فعالیت می‌کردند تا دولت‌های قاجار نتوانند به آن‌ها فشار وارد کنند به کشور ما خیانت‌هایی نیز کردند. مثلاً در زمان مشروطه در تبریز بسیاری از آزادیخواهان را این افراد لو می‌دادند و فعالیت این گروه به‌مرور کشور ما را دچار مصرف‌گرایی حاد کرد.

مهندس بحرینیان در بخش دیگری از سخنان خود به نتیجه مطالعه‌ای که با تنی چند از همکاران خود در زمینه اقتصاد داشت اشاره کرد و گفت: چون بخشی از نفت و گازی که در کشور استخراج می‌شود صادر می‌شود و بخش دیگر در گرمایش ساختمان‌ها، سوخت نیروگاه‌ها و خوراک پتروشیمی هزینه می‌شود، در نتیجه ما ارزش مقداری دادیم و گفتیم ۳۰۶۰ میلیارد دلار مربوط به این است و جالب است بدانید اگر این مبلغ را درصد بگیریم، بیش از ۷۰ درصد آن از برنامه اول توسعه بعد از انقلاب است. از سال ۱۳۴۴ تا آخر سال ۱۳۹۴ معادل ۵۴۶ میلیارد دلار روی هزینه‌های عمرانی هزینه کرده‌ایم و در مورد هزینه جاری این عدد ۱۲۵۰ میلیارد دلار بوده است؛ یعنی منابع کشور ما کم نبوده است، ولی به «دانش توسعه» و «توجه به تولید» بی‌توجه بودیم. در حالی که این دو موضوع شاخصه مشترک همه کشورهای توسعه‌یافته شرق آسیا مثل چین، مالزی، سنگاپور، تایوان، کره جنوبی و ژاپن بود، ولی متأسفانه ما به دلایل مختلف فاقد این دو ویژگی بودیم و دولت‌ها به‌خصوص از سال ۱۳۸۴ به این امر توجهی نداشتند.

بحرینیان به سخن مقام رهبری به دولت قبلی حین ارائه آمارها اشاره کرد و گفت که ایشان گفتند ممکن است نخبگان تفسیر دیگری بر روی این آمار و ارقام که می‌گویید، داشته باشند. پس بهتر است در جمع صحبت کنید و نه به‌صورت مونولوگ. مهندس بحرینیان ادامه داد آمارهای رسمی کشور نشان می‌دهند از سال ۸۴ به بعد که کشور گرفتار تحریم شده است به‌طور مزمن و دائماً کاهشی سهم بخش‌های تولیدی کشور برخلاف آن چیزی که گفته می‌شود، کاهش یافته است. وی اتفاقات دی‌ماه ۱۳۹۶ را نتیجه این اتفاق دانست و گفت: «متأسفانه برای این امر گوش شنوایی وجود ندارد».

مهندس بحرینیان ایده «جمعیت تولیدگران ایران» را کمک و حمایت از خدمات مولد و صنعت توصیف کرد و گفت: من جای دیگری را در ذهن سراغ ندارم که تکلیف خودشان را با اقتصاد روشن کرده باشند. وی گفت «اقتصاد مفت‌خوارگی» به «اقتصاد مولود تولید خارج از کشور» قدرت می‌دهد و ادامه داد: اخیراً در مجلس نماینده یک صنف واردکننده، حکم رسمی می‌گیرد و جزو شورای اندیشه‌ورزی وزیر صنایع کشور می‌شود و دوم اینکه مشاور اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی می‌شود. اتفاق بعدی این است که دو هفته بعد از این انتصاب طرحی در مجلس نوشته می‌شود و بعد داد و هوار می‌شود که چرا این تعرفه بالا رفته است و این ساختار به جامعه کمک نمی‌کند.

مهندس بحرینیان در بخش دیگری از سخنانش به رابطه حتمی بین توسعه‌یافتگی و دموکراسی اشاره کرد و گفت: در مالزی خود مهاتیر محمد به‌عنوان یک معترض در اعتراضات شرکت می‌کند یا در تایوان، کره و حتی در چین جامعه کم‌کم به سمت دموکراسی و جامعه‌ای باثبات حرکت می‌کند.

بحرینیان با تمایز میان کشورهای «بازیگر» و «بازی شونده» گفت: متأسفانه کشور ما در اقتصاد نقش بازی‌شونده را دارد و نمی‌توانیم در این زمینه حرفی بزنیم و گاه تعابیری مبنی بر غلو و مبالغه در اقتصاد می‌گوییم. وی سهم کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی در تجارت جهانی را عدد ۳۳/۰ دانست و گفت با کسر ۱۲ درصد نفت این رقم به ۲۴/۰ درصد می‌رسیم و اگر خام فروشی‌های پتروشیمی و مواد معدنی را که ۱۴/۰ درصد است از این رقم کم کنیم، به عدد ۰۱/۰ درصد می‌رسیم؛ یعنی ما به لحاظ اقتصاد عددی نیستیم، اما قدرت سیاسی منطقه هستیم و در جهان هم قدرت سیاسی ما قابل مصاحبه است. وی این قدرت سیاسی را حاصل خون شهدای کشور ارزیابی کرد و گفت: علاوه بر قدرت سیاسی ما دارای قدرت امنیتی خوبی هستیم.

وی کارهایی را که در کشور در دو مقطع (۱۳۴۱ تا ۱۳۴۷) و (۱۳۵۸ تا ۱۳۶۷) انجام شده بود مثبت و کارهای بعد از آن را «بیراهه» توصیف کرد و گفت: این کارها باعث شده است که کمر کشور ما خم بشود اما نشکند؛ بنابراین آن‌ها [دشمنان] بهترین زمان فهمیدند که اگر اقتصاد را هدف قرار بدهند، اول امنیت و بعد قدرت سیاسی کشور از بین می‌رود؛ بنابراین وضع تولید از سال ۶۷ بسیار خراب شد.

وی گفت: باید از وزرای اقتصاد کشور از سال ۶۸ تا امروز پرسید چرا مجموعه کارخانجات تولید موتورسیکلت‌سازی از ترکیه تا عربستان و هند و ژاپن ۸۲ کارخانه است و در کشور ما ۱۶۷ کارخانه موتورسیکلت‌سازی وجود دارد. یا چرا درحالی‌که در کل آسیا حدود ۸۲ کارخانه خودروسازی وجود دارد در ایران به‌تنهایی ۵۲ پروانه خودروسازی وجود دارد؟ چرا یک دارو را ۲۶ کارخانه داروسازی تولید می‌کنند؟ بحرینیان علت این معضل را بهاندادن به تولید دانست و گفت: اصل «انتخاب و تمرکز» که باعث معجزه شرق آسیا شد در کشور ما به اصل «اتفاق و تصادف» تبدیل شده است.

وی گفت: در بسیاری از بخش‌های کشور فقط به کمیت بها می‌دهند و هیچ اهمیتی به کیفیت نمی‌دهند. او با اشاره به اهمیت تولیدی که در داخل کشور صورت می‌گیرد گفت: جداول داده و ستانده کشور نشان می‌دهد در سال ۸۰، ۶۲ درصد مالیات کشور را بخش صنعت مولد کشور داده است و نه نفت و گاز یا آب و برق و ساختمان‌سازی. سال ۹۰، ۶۹ درصد مالیات کل کشور را این بخش داده است؛ اما این عدد به دلیل فروپاشی اقتصاد در حال پایین آمدن است. وی اظهار امیدواری کرد بخش تولید مولد و بخش خدمات مولود تولید داخل کشور باید روی فرق سر کشور قرار بگیرد و با بخش نامولد و خدمات مولود خارج از کشور مبارزه شود. مهندس بحرینیان در آخرین بخش از سخنان خود گفت: کره جنوبی «ماشین‌ابزار» به ما نمی‌دهد، اما ال‌جی و هیوندا را به ما می‌دهد؛ یعنی بهره‌وری و ازدیاد تولید ما بالا نمی‌رود و ما مدام باید دست نیاز به طرف آن‌ها دراز کنیم. وی بازآفرینی جمعیت تولیدگران را کمکی به این عرصه دانست و سخن خود را با دو شعر پایان داد.

به‌سان رود که در نشیب دره

سر به صخره می‌زند زنده باش

امید هیچ معجزی به مرده نیست

 زنده باش

شعر دیگر این است:

روزی بی‌خون دل کم جو که در بحر وجود

بی کشاکش لقمه‌ای گر هست در قلاب هست

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نشریه این مقاله

مقالات مرتبط