بدون دیدگاه

مهاجرت دانشجویی:  ورودی‎ها و خروجی‌ها

 

مسعود عامل سخی

پدیده مهاجرت یکی از ابتدایی‌ترین موضوعات در جامعه بشری بوده است. اگر مهاجرت نمی‌بود، نژاد آریایی در ایران و هند و اروپا هم نمی‌بود. پس در نگاه اول مهاجرت به‌خودی‌خود قابل ارزش‌گذاری نیست که بخواهیم آن را خوب یا بد بدانیم و مهاجران را خوب یا بد بنامیم. دلایل مختلفی برای پدیده مهاجرت وجود دارد که باعث می‌شود کشوری بیشتر نقش مهاجرفرست و کشوری دیگر بیشتر نقش مهاجرپذیر را داشته باشد. سالنامه مهاجرتی ایران که توسط رصدخانه مهاجرت ایران منتشر می‌شود، شامل اطلاعات ذی‌قیمتی در این خصوص است. یکی از اشکال مختلف مهاجرت، مهاجرت دانشجویی است که در بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله ایران وجود دارد، به‌طوری‌که ایران به عنوان کشوری مهاجرفرست و مهاجرپذیر در زمینه دانشجویی محسوب می‌شود. بررسی این موضوع که دانشجویان با چه پتانسیل علمی و فنی از کشور خارج یا به کشور وارد می‌شوند بحث بسیار مهمی است. صرف دادن اعداد و ارقام مبنی بر تعداد بالای دانشجویان ورودی به کشور نمی‌تواند بیانگر توان بالای علمی جامعه دانشگاهی کشوری باشد. برای نمونه امکان دارد کشوری دانشجویان نخبه خود را از دست بدهد و به ‌جای آن، پذیرای دانشجویان با استعداد تحصیلی به مراتب پایین‌تر از کشورهای دیگر باشد، در این صورت ماحصل این تبادل چیزی جز خسران برای آن کشور نخواهد بود.

مهاجرت ریشه در علل گوناگونی ازجمله نداشتن امید و آرزو به فردایی بهتر، عدم اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، بی‎توجهی به نیروی انسانی و عدم همدلی و همراهی با دانشجویان و فارغ‌التحصیلان از طرف جامعه و دولت، ناامیدی از داشتن نقش در ساختن فردای کشور خود، تمایل به زندگی در کشورهای دیگر، تمایل به کار و فعالیت در کشورهای دیگر، مشکلات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه مبدأ، وجود دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی در کشور مقصد و امکان اشتغال در حین و پس از تحصیل، هزینه‌های تحصیل و عوامل دیگر دارد. بر این اساس اگر جامعه و دولتی سودای استفاده از اقشار نخبه دانشگاهی خود را دارد، باید شرایط لازم برای ادامه زندگی دانشجویان را فراهم کند و با همدلی با قشر دانشجو که اکثراً از اقشار جوان و پرشور جامعه هستند رفتار کند.

بر اساس آخرین آمار یونسکو تعداد دانشجویان ورودی به ایران و نیز مهاجر از ایران بر اساس کشورهای مبدأ و مقصد در جداول ۱ و ۲ ارائه شده است.

جدول ۱: دانشجویان ورودی به ایران

(http://uis.unesco.org/en/uis-student-flow#slideoutmenu)

کشور تعداد دانشجویان ورودی به کشور ایران درصد دانشجویان ورودی به کشور ایران
افغانستان ۱۳,۱۳۰ ۵۶.۸۰۷۸۶
عراق ۶,۳۷۰ ۲۷.۵۶۰۲۵
لبنان ۸۰۲ ۳.۴۶۹۹۰۹
سوریه ۷۲۳ ۳.۱۲۸۱۱
چین ۴۲۲ ۱.۸۲۵۸۱۲
پاکستان ۳۷۷ ۱.۶۳۱۱۱۷
هند ۲۳۶ ۱.۰۲۱۰۷
تاجیکستان ۲۰۲ ۰.۸۷۳۹۶۷
آذربایجان ۱۵۳ ۰.۶۶۱۹۶۵
نیجریه ۱۰۶ ۰.۴۵۸۶۱۶
یمن ۱۰۲ ۰.۴۴۱۳۱
ترکیه ۶۹ ۰.۲۹۸۵۳۳
بحرین ۴۸ ۰.۲۰۷۶۷۵
روسیه ۴۲ ۰.۱۸۱۷۱۶
غنا ۳۰ ۰.۱۲۹۷۹۷
اندونزی ۲۵ ۰.۱۰۸۱۶۴
فلسطین ۲۵ ۰.۱۰۸۱۶۴
انگلستان ۲۴ ۰.۱۰۳۸۳۸
بنگلادش ۲۰ ۰.۰۸۶۵۳۱
کره جنوبی ۲۰ ۰.۰۸۶۵۳۱
سنگال ۱۹ ۰.۰۸۲۲۰۵
اتیوپی ۱۷ ۰.۰۷۳۵۵۲
کویت ۱۲ ۰.۰۵۱۹۱۹
عربستان ۱۲ ۰.۰۵۱۹۱۹
سریلانکا ۱۰ ۰.۰۴۳۲۶۶
تانزانیا ۹ ۰.۰۳۸۹۳۹
زیمبابوه ۹ ۰.۰۳۸۹۳۹
پاراگوئه ۹ ۰.۰۳۸۹۳۹
تونس ۸ ۰.۰۳۴۶۱۳
قزاقستان ۸ ۰.۰۳۴۶۱۳
آلمان ۸ ۰.۰۳۴۶۱۳
گامبیا ۷ ۰.۰۳۰۲۸۶
کنیا ۷ ۰.۰۳۰۲۸۶
گرجستان ۶ ۰.۰۲۵۹۵۹
فرانسه ۶ ۰.۰۲۵۹۵۹
الجزایر ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
برونئی ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
مصر ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
آمریکا ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
ژاپن ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
عمان ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
امارات متحده عربی ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳
سوئد ۵ ۰.۰۲۱۶۳۳

 

 

 

همان‌طور که مشاهده می‌شود بیشترین آمار دانشجویان خارجی در کشور ایران مربوط به کشورهای افغانستان، عراق و لبنان می‌باشد و سوریه و چین در مقام‌های بعدی قرار دارند. حدود ۸۵ درصد دانشجویان خارجی در ایران مربوط به افغانستان و عراق بوده و دانشجویان افغانستانی به‌تنهایی ۵۷ درصد دانشجویان خارجی را تشکیل می‌دهند. علاوه بر بحث همسایگی (غیر از چین) دلایل دیگری در این خصوص وجود دارد که ارتباط‌های سیاسی، هزینه تحصیل پایین در ایران در مقایسه با سایر کشورها در شرایط یکسان، عدم امنیت در کشورهای مبدأ و تمایل به مهاجرت ازجمله این دلایل هستند. البته باید ذکر گردد که دانشجویان افغانستانی که سال‌های سال در ایران بوده‌اند (به دلیل مهاجرت والدین و یا یکی از والدین) به‌عنوان دانشجوی خارجی در ایران محسوب می‌شوند و این مورد یکی از دلایل شمار بسیار بالای دانشجویان کشور افغانستان در ایران است. اینکه چه تعداد از دانشجویان افغانستان پس از فراغت از تحصیل به کشور خود بازمی‌گردند و چه تعداد در ایران می‌مانند یا سر از کشورهایی مانند آلمان و فرانسه و … درمی‌آورند نیز می‌تواند مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

جدول ۲: دانشجویان خروجی از ایران

(http://uis.unesco.org/en/uis-student-flow#slideoutmenu)

کشور تعداد دانشجویان خروجی از کشور ایران درصد دانشجویان خروجی از کشور ایران
امریکا ۱۱,۰۷۲ ۱۹.۵۰۱۵۴
ترکیه ۷,۱۵۴ ۱۲.۶۰۰۶۲
آلمان ۶,۴۲۱ ۱۱.۳۰۹۵۶
کانادا ۵,۲۱۴ ۹.۱۸۳۶۲
ایتالیا ۲,۷۲۵ ۴.۷۹۹۶۴۸
استرالیا ۲,۳۶۱ ۴.۱۵۸۵۲
مجارستان ۲,۱۶۹ ۳.۸۲۰۳۴۳
روسیه ۱,۸۳۶ ۳.۲۳۳۸۱۸
فرانسه ۱,۷۶۳ ۳.۱۰۵۲۴
انگلستان ۱,۴۸۳ ۲.۶۱۲۰۶۵
اتریش ۱,۴۲۶ ۲.۵۱۱۶۶۹
اوکراین ۱,۴۰۵ ۲.۴۷۴۶۸۱
سوئد ۱,۰۲۶ ۱.۸۰۷۱۳۳
آذربایجان ۹۹۶ ۱.۷۵۴۲۹۳
مالزی ۹۳۴ ۱.۶۴۵۰۹
هند ۸۶۴ ۱.۵۲۱۷۹۷
سوئیس ۶۲۲ ۱.۰۹۵۵۵۳
گرجستان ۶۱۸ ۱.۰۸۸۵۰۷
بلاروس ۵۴۵ ۰.۹۵۹۹۳
فنلاند ۵۴۰ ۰.۹۵۱۱۲۳
قطر ۵۳۵ ۰.۹۴۲۳۱۶
اسپانیا ۴۸۷ ۰.۸۵۷۷۷۲
نیوزلند ۴۴۴ ۰.۷۸۲۰۳۴
هلند ۴۰۳ ۰.۷۰۹۸۱۹
پرتقال ۳۵۹ ۰.۶۳۲۳۲۱
نروژ ۳۴۹ ۰.۶۱۴۷۰۷
ارمنستان ۲۸۳ ۰.۴۹۸۴۵۹
چک ۲۸۲ ۰.۴۹۶۶۹۷
لهستان ۲۲۶ ۰.۳۹۸۰۶۳
دانمارک ۲۲۵ ۰.۳۹۶۳۰۱
بلژیک ۲۱۸ ۰.۳۸۳۹۷۲
اسلواکی ۲۱۷ ۰.۳۸۲۲۱
ژاپن ۲۰۴ ۰.۳۵۹۳۱۳
کره جنوبی ۱۹۷ ۰.۳۴۶۹۸۴
رومانی ۱۴۵ ۰.۲۵۵۳۹۴
استونی ۹۲ ۰.۱۶۲۰۴۳
ایرلند ۸۴ ۰.۱۴۷۹۵۲
آفریقای جنوبی ۸۱ ۰.۱۴۲۶۶۸
عربستان ۷۶ ۰.۱۳۳۸۶۲
عمان ۶۹ ۰.۱۲۱۵۳۲
یونان ۶۲ ۰.۱۰۹۲۰۳
صربستان ۶۲ ۰.۱۰۹۲۰۳
برزیل ۵۳ ۰.۰۹۳۳۵۱
تایلند ۵۱ ۰.۰۸۹۸۲۸
قبرس ۴۵ ۰.۰۷۹۲۶
لوکزامبورگ ۴۵ ۰.۰۷۹۲۶
هنگ‌کنگ ۳۹ ۰.۰۶۸۶۹۲
لتونی ۳۵ ۰.۰۶۱۶۴۷
اسلوونی ۳۲ ۰.۰۵۶۳۶۳
بلغارستان ۲۵ ۰.۰۴۴۰۳۳
تاجیکستان ۲۵ ۰.۰۴۴۰۳۳
ایسلند ۲۴ ۰.۰۴۲۲۷۲
قزاقستان ۲۴ ۰.۰۴۲۲۷۲
گرانادا ۱۶ ۰.۰۲۸۱۸۱
اردن ۱۶ ۰.۰۲۸۱۸۱
مالت ۱۵ ۰.۰۲۶۴۲
قرقیزستان ۹ ۰.۰۱۵۸۵۲
بحرین ۸ ۰.۰۱۴۰۹۱
لاتویا ۸ ۰.۰۱۴۰۹۱
بوسنی و هرزگوین ۷ ۰.۰۱۲۳۲۹
شیلی ۷ ۰.۰۱۲۳۲۹
کرواسی ۶ ۰.۰۱۰۵۶۸
اندونزی ۶ ۰.۰۱۰۵۶۸
دومینیکن ۵ ۰.۰۰۸۸۰۷

 

 

به نظر می‌رسد در چند سال اخیر به دلیل پاندمی کرونا و فرمان حکومتی ترامپ شاهد کاهش در تعداد دانشجویان خروجی از ایران بوده‌ایم به‌طوری‌که تعدادی از دانشجویان ایرانی با بازگشت به کشور، به‌صورت مجازی در کلاس‌های درس دانشگاه‌های خارج از کشور شرکت کردند که با کاهش شدت پاندمی فعلی و تا رسیدن به پاندمی بعدی، راهی کشورهای مقصد شده‌اند.

نکته درخور توجه ورود دانشجویان کشورهایی است (رتبه اول و دوم کشورهای مهاجر دانشجوفرست به ایران) که هیچ جایی در مقصد دانشجویان ایرانی مهاجر وجود ندارد. متولیان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران باید به این مطلب بدیهی توجه بیشتری کنند که این وضعیت چه تأثیری بر آینده علمی کشور بر جای خواهد گذاشت، کشوری که قرار است در سال ۱۴۰۴ در منطقه سرآمد شود. هیاهو و شور و شوق بین‌المللی شدن دانشگاه‌های داخلی نباید باعث بستن گوش بر هشدارهای دلسوزانه و بی‎توجهی به آینده پژوهش و فناوری در کشور گردد. باید نگریست چه از دست می‌دهیم و چه به دست می‌آوریم. به صرف وجود دانشجویان از برخی کشورها نباید عنوان بین‌المللی بر پیشانی دانشگاه‌ها زد چه‌بسا که این‌چنین دانشگاه‌های ره به قهقرا دارند. به نظر می‌رسد بسیار ضروری است که بررسی و مطالعه دقیقی بر روی میزان پیشرفت دانشگاه‌های مذکور بعد چند سال صورت گیرد تا اثرات مثبت و منفی چنین جذب دانشجویی آشکار گردد. تمایل دانشگاه‌ها برای جذب چنین دانشجویانی به دلیل اخذ هزینه و جبران کسر بودجه باعث شده است تا بررسی علمی درستی بر روی انتخاب و جذب دانشجویان مذکور صورت نگیرد.■

  • عضو هیئت‌علمی گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی قم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نشریه این مقاله

مقالات مرتبط