بدون دیدگاه

ایران، اسرائیل را مات و مبهوت کرد

هدف نهایی اسرائیل، بیرون راندن فلسطینی‌ها از غزه است

بخشی از گفت‌وگوی هفتگی اندرو ناپولیتانو[۱] با جان میرشایمر[۲] درباره امریکا، ایران، اسرائیل و غزه

رونوشت و ترجمه: پویا حسینی

 

چشم‌انداز ایران: جان میرشایمر یکی از مطرح‌ترین دانشمندان علوم سیاسی امریکایی است و در دانشگاه شیکاگو به تدریس روابط بین‌الملل مشغول است. او بنیان‌گذار نظریه واقع‌گرایی تهاجمی است و تعاملات بین قدرت‌های بزرگ را تحت تأثیر میل به سلطه‌جویی در جهانی مملو از ناامنی و عدم اطمینان در مورد نیت دیگر کشورها می‌داند. مرشایمر از مخالفان تجاوز نظامی ایالات‌متحده به عراق در سال ۲۰۰۳ بود. وی از معدود افرادی بود که با تصمیم اوکراین برای تسلیم سلاح‌های هسته‌ای‌اش در سال ۱۹۹۴ مخالفت کرد و پیش‌بینی کرد اوکراین بدون یک عامل بازدارنده مورد تهاجم روسیه قرار خواهد گرفت. میرشایمر در سال ۲۰۱۵ در سخنرانی خود در دانشگاه شیکاگو حمله روسیه به اوکراین را پیش‌بینی کرد و اظهار داشت: «اکنون غرب اوکراین را در مسیر خوش‌خیالی‌ای هدایت می‌کند که نتیجه نهایی آن نابودی اوکراین خواهد بود». جنجالی‌ترین نظرات مرشایمر نگرانی‌ درباره نفوذ احتمالی گروه‌های ذی‌نفع بر اقدامات امریکا در منطقه غرب آسیاست که او و استفان والت[۳] در کتاب لابی اسرائیل و سیاست خارجی ایالات‌متحده مطرح کرده‌اند. {۱} مرشایمر معتقد است رشد اقتصادی سریع چین به رویاروی‌اش با ایالات‌متحده و ایجاد رقابت امنیتی بین چین و امریکا منجر خواهد شد. گفت‌وگوی زیر بین اندرو ناپولیتانو، قاضی سابق دادگاه عالی ایالت نیوجرسی امریکا و تحلیلگر ارشد سیاسی و قضایی با جان مرشایمر است که تقدیم خوانندگان چشم‌انداز ایران می‌شود.

***

اندرو ناپولیتانو: در شنبه‌شب، آیا نیروهای نظامی ایران با فرستادن بیش از سیصد پرتاب به اسرائیل، موفق شدند پیامی را که می‌خواستند [به دشمنشان] ارسال کند؟

جان مرشایمر: بله، بی‌تردید موفق شدند. به باور من وقتی اتفاقات شنبه‌شب و اتفاقات هفتم اکتبر را کنار هم بگذاریم، درمی‌یابیم که به بازدارندگی اسرائیل صدمات زیادی وارد شده است. این نکته را به خاطر داشته باشید که هسته اصلی راهبرد بازدارندگی اسرائیل، برتری در تنش‌زایی است. اسرائیلی‌ها بر پایه این اصل عمل می‌کنند که اگر کسی به آن‌ها ضربه بزند، باید بتوانند تلافی کنند و نسبت به آسیبی که دشمنشان به آن‌ها زدند، آسیب بیشتری وارد کنند. بدیهی است که برتری در تنش‌زایی همین مفهوم را دارد.

اندرو ناپولیتانو: آن‌ها می‌خواهند که دنیا از آن‌ها وحشت داشته باشد. این‌طور نیست؟

جان مرشایمر: قطعاً همین‌طور است. منطق برتری در تنش‌زایی نیز همین است. هدفشان این است اگر از نردبان تنش‌زایی بالا بروید، به هر سطح جدیدی که می‌رسید اسرائیلی‌ها بتوانند شما را شکست دهند؛‌ بنابراین، خیلی سریع به این نتیجه خواهید رسید که نمی‌خواهید بر تنش‌ها بیفزایید. آن‌ها می‌توانند تنش‌زایی کنند، زیرا آن‌ها پیروز خواهند شد، اما شما [به عنوان دشمن اسرائیل] تمایلی به تشدید تنش‌ها نداشته باشید. از سوی دیگر، آنچه رخ داده است این است که وقتی اسرائیلی‌ها در یکم آوریل به سفارت ایران در دمشق حمله کردند، انتظار نداشتند ایرانی‌ها تلافی کنند، اما ایرانی‌ها تلافی کردند و واکنششان بسیار قابل‌توجه بود. اکنون مشخص نیست اسرائیلی‌ها بتوانند به گونه‌ای تلافی کنند که موجب عقب‌نشینی ایرانی‌ها شود. درواقع، ایرانی‌ها به‌روشنی و علناً گفته‌اند در صورت حمله اسرائیل به ایران، متعهد شده‌اند دوباره واکنش خواهند داد؛ البته، امریکایی‌ها و متحدان اروپایی‌شان بسیار تلاش می‌کنند تا اسرائیلی‌ها را برای متقاعد کنند تلافی نکنند؛‌ بنابراین اگر اسرائیلی‌ها تلافی نکنند یا اگر انتقامشان کوچک و کم‌اهمیت باشد، درنهایت ضعیف به نظر می‌رسند. به این نکته توجه کنید این نخستین بار است که کشوری مانند ایران، توانسته است به‌طور مستقیم از سرزمین خود به خاک اسرائیل حمله کند. اگر از زاویه دید اسرائیلی‌ها به قضیه نگاه کنیم، این اتفاق بسیار تکان‌دهنده است. بر اساس رفتار پیشین آن‌ها، انتظار این است که اسرائیل ذره‌ای احتیاط نکند، واقعاً تلافی کند و ایرانی‌ها را به خاطر کاری که انجام داده‌اند به‌شدت مجازات کند. با این حال، اسرائیل در این جهت قدم برنخواهد داشت. اگر پیش‌بینی من اشتباه از آب دربیاید و اسرائیلی‌ها قاطعانه به راه انتقام سخت بروند، ایرانی‌ها دوباره تلافی خواهند کرد. سپس این پرسش پیش می‌آید که اسرائیلی‌ها پس از تلافی دوباره ایرانی‌ها، قرار است چه کاری انجام دهند. پاسخ این است که اسرائیلی‌ها در تنش‌زایی، برتری ندارند.

اندرو ناپولیتانو: با اینکه به عقیده من کلیپ بعدی کمی مضحک است، اما لطفاً نظر خود را درباره این کلیپ با ما در میان بگذارید: این گفت‌وگوی لُرد دیوید کامرون،[۴] نخست‌وزیر سابق و وزیر امور خارجه کنونی بریتانیا، در یک برنامه تلویزیونی در روز یکشنبه است. او در اینجا ادعای مغرضانه غرب را تکرار می‌کند که ایرانی‌ها بیش از حد تلافی کردند و تنها دلیل اینکه آسیبی جدی وارد نشد این بود که جلوی تمام پهپادها و موشک‌ها را گرفتند:

»خبرنگار اسکای نیوز:[۵] پس سرخوردگی ایران از اینکه بخشی از قلمروی حاکمیتی آن‌ها با خاک یکسان شده است، چطور؟

لُرد دیوید کامرون: همان‌طور که گفتم، استدلال من این است تفاوت بسیاری بین آنچه اسرائیل در دمشق انجام داد و اینکه حکومت ایران، برای نخستین بار از خاک خود به خاک اسرائیل، ۳۰۱ پهپاد و موشک گوناگون به سمت اسرائیل پرتاب کند، وجود دارد؛ ۱۰۱ موشک بالستیک، ۳۶ موشک کروز و ۱۸۵ پهپاد! این تفاوت قابل‌توجهی است و به باور من، ایران اقدامی بی‌پروا و خطرناک انجام داد. علاوه بر این، فکر می‌کنم تمام جهان این نکته را درک خواهند کرد. همه کشورهایی که ماهیت واقعی ایران برای آن‌ها مورد سؤال بود، اکنون به‌روشنی پاسخ خود را دریافت کرده‌اند.»

اندرو ناپولیتانو: پروفسور مرشایمر، آیا می‌دانید منظور او چیست؟

جان مرشایمر: بله. او از استدلالی که اسرائیلی‌ها و غربی‌ها آن را مطرح می‌کنند دفاع می‌کند. به قول آن‌ها، «این ایرانی‌ها بودند که این درگیری را آغاز کردند»؛ البته، می‌دانیم این اسرائیلی‌ها بودند که در روز یکم آوریل، با حمله به سفارت ایران در دمشق این درگیری را آغاز کردند و کاری که ایرانی‌ها انجام دادند درواقع مقابله‌به‌مثل بود. نکته بسیار مهم این است که نه ایرانی‌ها و نه امریکایی‌ها، نمی‌خواستند درگیری کنونی بین ایران و اسرائیل آغاز شود. ایرانی‌ها و امریکایی‌ها تمام تلاش خود را کردند تا از بروز درگیری جلوگیری کنند، اما زمانی که اسرائیلی‌ها در روز یکم آوریل به سفارت ایران حمله کردند گمان می‌کردند ایرانی‌ها تلافی نمی‌کنند. اکنون مشخص است که اسرائیلی‌ها خطا کردند. آن‌ها یک اشتباه محاسباتی بزرگ کردند. فکر می‌کردند ایران کاری نخواهد کرد، اما ایرانی‌ها گفتند «دیگر بس است. شما به سفارت ما (در دمشق) حمله کردید و از خط قرمز ما گذشتید». سپس علیه اسرائیل تلافی کردند. درک این نکته بسیار مهم است که ایرانی‌ها تمام تلاش خود را کردند تا به امریکایی‌ها اطلاع دهند این یک حمله محدود خواهد بود. آن‌ها نمی‌خواستند در دشمنی با اسرائیلی‌ها وارد مارپیچ تنش‌زایی شوند و قطعاً تمایلی به جنگیدن با امریکایی‌ها نداشتند؛ بنابراین در شیوه اجرای این حمله کاملاً محتاطانه عمل کردند. همان‌طور که پیش از این نیز گفتم، درک این نکته بسیار مهم است که ایران، اسرائیل را در موقعیتی قرار داده است که آن‌ها هیچ گزینه خوبی برای تلافی ندارند.

اندرو ناپولیتانو: در کلیپ بعدی، مصاحبه‌کننده انگلیسی از لُرد کامرون سؤال بعدی را می‌پرسد. او در پاسخ دادن به این سؤال، مانند سؤال قبلی آماده نیست و اعتمادبه‌نفس او نیز پایین آمده است:

«خبرنگار اسکای نیوز: اگر یک کشور متخاصم یکی از کنسولگری‌های ما را با خاک یکسان کند، چه کار می‌کنیم؟

لُرد دیوید کامرون: خوب، ما واکنش قاطعی نشان خواهیم داد!

خبرنگار اسکای نیوز: به همین ترتیب، ایرانی‌ها نیز می‌توانند ادعا کنند که همین‌گونه عمل کردند.

لُرد دیوید کامرون: همان‌طور که گفتم، آن‌ها حمله گسترده‌ای کردند!

خبرنگار اسکای نیوز: بنابراین شما می‌گویید با اینکه آن‌ها حق داشتند پاسخ بدهند، بیش از حد واکنش نشان دادند؟

لُرد دیوید کامرون: حرف من این است که تهاجم ایرانی‌ها در مقیاس بسیار بزرگی بود، بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی که انتظارش می‌رفت!

خبرنگار اسکای نیوز: آیا آن‌ها حق پاسخ‌گویی داشتند؟

لُرد دیوید کامرون: بله، کشورها حق دارند پاسخ دهند».

اندرو ناپولیتانو: البته کشورها حق دارند واکنش نشان دهند؛ به‌ویژه هنگامی که به غیرنظامیانشان در حین مأموریت دیپلماتیک که معاهدات و قوانین بین‌المللی از آن‌‌‌ها محافظت می‌کند، حمله کرده باشند.

جان مرشایمر: دقیقاً همین‌طور است، اما علاوه بر این به یاد بیاورید که چند اسرائیلی در این حمله عظیم ایران کشته شدند؟

اندرو ناپولیتانو: هیچ‌کس!

جان مرشایمر: درست است. آیا ایرانی‌ها تمام تلاش خود را کردند تا به امریکایی‌ها اطلاع دهند که حمله آن‌ها محدود خواهد بود؟ بله. آیا آن‌ها هنگام آغاز حمله تا حد امکان به ما [امریکا و اسرائیل] علامت دادند؟ بله. البته این را در نظر بگیرید که [به دلیل شیوه انتخابی آن‌ها برای تلافی‌جویی] حمله آن‌ها مدت زیادی طول کشید تا خود را نشان دهد؛ زیرا پهپادها و موشک‌های ایران باید مسافتی طولانی را می‌پیمودند. آیا این نکته باعث نشد ما [امریکایی‌ها] و اسرائیلی‌ها زمان مناسبی داشته باشیم تا آماده شویم؟ پاسخ این پرسش نیز بله است.

اندرو ناپولیتانو: به گفته اسکات ریتر[۶] و سرهنگ داگلاس مک گرگور،[۷] یکی از اهدافی که در اسرائیل مورد اصابت قرار گرفت، حفاظت‌شده‌ترین پایگاه دارای استحکامات در اسرائیل است. دقیقاً مطمئن نیستم که این [چه نوع پایگاهی] چیست و اینکه آیا میزبان تسلیحات دفاعی است یا تهاجمی؟ {۲} شاید پیش‌تر به این نکته اشاره کرده‌اید، اما تصور می‌کنم نخست‌وزیر نتانیاهو و اعضای دیگر کابینه جنگ، از کاری که ایرانی‌ها موفق به اجرای آن شدند، حیرت‌زده شدند.

جان مرشایمر: هرچند نمی‌توانم به‌طور قطع بگویم، اما به باور من، آن‌ها از چم و خم و نتایج نظامی خیلی متحیر نشدند، اگرچه ممکن است جزئیات نظامی باعث حیرت برخی از آن‌ها شده باشد. با این حال، فکر می‌کنم پاسخ ایران در واکنش به حمله به سفارت با انجام یک حمله گسترده به خاک اسرائیل، مات و مبهوتشان کرد. اسرائیلی‌ها به مفهوم برتری در تنش‌زایی عمیقاً باور دارند و در ذهن آن‌ها، این موضوع برای بازدارندگی کاملاً ضروری است. در موقعیت کنونی، این راهبرد اسرائیل به طرز فجیعی شکست خورده است و اسرائیلی‌ها در مخمصه گیر افتاده‌اند. در ضمن، اگر تحولاتی را که در رابطه با حماس و حزب‌الله رخ می‌دهد، بررسی کنید، شواهد بیشتری پیدا خواهید کرد که نشان می‌دهد دیگر برتری در تنش‌زایی [برای اسرائیل]، کارساز نیست.

اندرو ناپولیتانو: من واقعاً از فریبکاری رئیس‌جمهور بایدن در مقاله‌اش در وال‌استریت ژورنال[۸] شگفت‌زده شدم. {۳} وقتی مردمی ساده‌لوح داریم، چگونه بر حیله‌ها و فریب‌های حکومتی غلبه کنیم؟

جان مرشایمر: کار دشواری است. آنچه به آن نیاز دارید، بازاری از ایده‌ها و افکار است. شما به موقعیتی نیاز دارید که در آن رسانه‌های جریان اصلی {۴} به مخالفان یا منتقدان اجازه دهند نظرات خود را بیان کنند و استدلال‌های افرادی مانند رئیس‌جمهور بایدن را به چالش بکشند، اما ما این وضعیت را در ایالات‌متحده نداریم. می‌توان گفت در رسانه‌های جریان اصلی، تقریباً یک اجماع همگانی، هم در مورد جنگ اوکراین و هم درباره جنگ غزه وجود دارد؛ بنابراین، افراد بسیار کمی را خواهید یافت که در رسانه‌های جریان اصلی تریبون داشته باشند و بتوانند اظهارات رئیس‌جمهور بایدن را در سرمقاله امروز وال‌استریت ژورنال به چالش بکشند.

اندرو ناپولیتانو: کلیپ بعدی که می‌خواهم برای شما پخش کنم، درباره ارتباط برنامه اسرائیلی‌ها برای عملیاتشان در رفح و برنامه‌شان برای انتقام گرفتن از ایران است. پرسشگر در این کلیپ، مت لی،[۹] خبرنگار کهنه‌کار آسوشیتدپرس،[۱۰] است. معمولاً این خبرنگار از سخنگویان بیچاره وزارت امور خارجه امریکا سؤالات سختی می‌پرسد. سخنگوی وزارت امور خارجه، ویدانت پاتل[۱۱] است. این کلیپ کمی سرگرم‌کننده است، اما در عین حال به ما اطلاعات بسیاری آموزنده‌ای می‌دهد. این پرسش و پاسخ بین این دو در اوایل امروز است:

» مت لی، خبرنگار آسوشیتدپرس: گزارش‌های مستمری وجود دارد مبنی بر اینکه شما [مقامات امریکایی] به‌ شرط اینکه اسرائیلی‌ها به ایران حمله نکنند، پذیرفته‌اید که آن‌ها عملیات رفح را ببرند.

ویدانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا: ما به‌وضوح گفته‌ایم که هر عملیاتی که قرار باشد در رفح اتفاق بیفتد به یک برنامه‌ریزی کاملاً جدی نیاز دارد. همان‌طور که آقای وزیر [امور خارجه] دقیقاً درباره مولفه سه‌هفته‌ای توضیح داد و همان‌طور که پیش‌تر از من شنیدید.

مت لی، خبرنگار آسوشیتدپرس: این یک پاسخ عالی به سؤالی است که فکر نمی‌کنم پرسیده باشم. من از شما پرسیدم آیا ایالات‌متحده به اسرائیلی‌ها گفته است که به شرطی که آن‌ها به ایران حمله نکنند یا پاسخ نظامی خود به ایران را محدود کنند، شما با عملیاتشان در رفح مشکلی ندارید؟

ویدانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا: در اینجا جزئیات بسیار مهم است؛ موضوع این است که چه نوع عملیاتی قرار است در رفح انجام شود.

مت لی، خبرنگار آسوشیتدپرس: صرف‌نظر از اینکه اسرائیل در پاسخ به حمله ایران در آخر هفته اقدامی انجام دهد یا خیر، شما همچنان با عملیات رفح مخالف هستید، مگر اینکه شرایطی که ذکر کردید برآورده شود. پس چرا نمی‌توانید صراحتاً این ادعا را رد کنید و بگویید که این درست نیست؟

ویدانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا: این درست نیست! این درست نیست!

مت لی، خبرنگار آسوشیتدپرس: پس چرا از اول نگفتی؟ فکر کردم سؤال من واضح بود.

ویدانت پاتل، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا: آن‌قدر هم واضح نبود. سعی کردم دقیق باشم.»

اندرو ناپولیتانو: این سخنگویان گمراه‌کنندگان حرفه‌ای هستند. پروفسور میرشایمر، آیا این درست که ایالات‌متحده، عملیات رفح و حمله به ایران را به هم مرتبط کرده است؟ به گونه‌ای که [امریکایی‌ها] گفته باشند «اگر در تهران بی‌گناهان را قتل‌عام نکنید، قتل‌عام بی‌گناهان در رفح را نادیده خواهیم گرفت.

جان مرشایمر: من این گزارش را امروز صبح در روزنامه هاآرتص[۱۲] خواندم. با اینکه نمی‌توانیم بفهمیم آیا به‌طور قطع درست است یا نه، اما مطمئناً با عقل جور درمی‌آید. امریکایی‌ها دست به آب و آتش می‌زنند تا از جنگ با ایران دوری کنند و واقعاً می‌خواهند اسرائیلی‌ها مستقیماً به ایران حمله نکنند، حتی اگر به ایران حمله کنند، چه تهاجم آن‌ها مستقیم باشد یا غیرمستقیم، ما [امریکایی‌ها] می‌خواهیم این حمله تا حد امکان محدود باشد؛ بنابراین من تعجب نمی‌کنم اگر بده و بستان ما [امریکایی‌ها] با اسرائیلی‌ها این‌چنین باشد که آن‌ها بگویند «شما باید برای عملیات رفح به ما چراغ سبز نشان بدهید» و ما بگوییم «بله، ما به شما چراغ سبز نشان خواهیم داد، اما شما باید این عملیات را به شیوه انسان‌دوستانه‌ای انجام دهید» و اسرائیلی‌ها بگویند «البته که ما این عملیات را به شیوه انسان‌دوستانه‌ای انجام خواهیم داد! هر اقدامی که ما از هفت اکتبر در غزه انجام داده‌ایم به روش بشردوستانه‌ای انجام شده است!»، سپس ماجرا به همین ترتیب ادامه خواهد یافت.

اندرو ناپولیتانو: اسرائیلی‌ها حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر را آواره کردند و به‌اجبار به رفح گریز دادند. حالا می‌خواهند آن‌ها را سلاخی کنند؟‌ به باور من، اسرائیل پس از انجام این کار بسیار سرزنش خواهد شد.

جان مرشایمر: اگر آن‌ها به رفح بروند و بیشتر غیرنظامیان را تخلیه نکنند، موجب کشتار تعداد زیادی از غیرنظامیان خواهند شد، اما این رفتار با اقداماتی که تا به حال انجام داده‌اند همسو و هماهنگ خواهد بود. من فکر می‌کنم کشتن غیرنظامیان در رفح، به هیچ عنوان برای اسرائیلی‌ها دشوار نخواهد بود. درواقع، از ابتدا معتقد بودم در این غائله، هدف نهایی اسرائیل بیرون راندن فلسطینی‌ها از غزه است. پس اگر آن‌ها [اسرائیلی‌ها] وارد رفح شوند، به عقیده من، با آسودگی خاطر به این منظور که شاید بتوانند آن‌ها را فراری دهند، آسیب‌های زیادی به مردم غیرنظامی وارد خواهند کرد. {۵}

 

تاریخ گفت‌وگو: هفته سوم آوریل ۲۰۲۴

لینک نسخه کامل گفت‎وگو در کانال: Judge Napolitano- Judging Freedom

در یوتیوب: https://www.youtube.com/live/dQPem_y4qFc

 

 

پی‌نوشت:

{۱}این کتاب را سال ۱۳۸۸ را لطف‌الله میثمی، مدیرمسئول نشریه چشم‌انداز ایران، ترجمه ‌کرده و انتشارات صمدیه آن را منتشر کرده است.

۲}} به گزارش ای‌بی‌‌سی نیوز، یک روز پس از حمله موشکی و ترکیبی ایران علیه رژیم صهیونیستی، یک مقام ارشد امریکایی اعتراف کرده است حداقل چهار موشک بالستیک ایرانی به پایگاه هوایی رامون،[۱۳] در نقب اصابت کرده است. این مقام ارشد امریکایی افزوده است موشک‌های ایرانی به باند فرودگاه و تأسیسات انبار پایگاه هوایی نقب اصابت کرده و خساراتی را به بار آورده است. در این گزارش همچنین به نقل از مقامات آگاه امریکایی گفته شده پنج موشک دیگر هم به پایگاه هوایی نواتیم[۱۴] اصابت کرد و در اثر اصابت این موشک‌ها، یک هواپیمای ترابری سی-۱۳۰ آسیب دید. بر اساس اظهارات منابع امریکایی می‌توان نتیجه گرفت در حمله موشکی ایران حداقل نُه موشک به پدافند هوایی اسرائیل نفوذ کرده است که این موشک‌ها نیز به دو پایگاه هوایی نقب و نواتیم آسیب رسانده‌اند.

{۳} در روز ۱۷ آوریل ۲۰۲۴، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، در روزنامه وال‌استریت ژورنال مقاله‌ای با عنوان «Joe Biden: Moment of Truth on Ukraine and Israel» نوشت. مخاطبان این مقاله، عمدتاً طبقه نخبگان سیاسی و اقتصادی امریکا هستند. او در این مقاله گفت در صورتی ‌که ایران حملات خود را به‌طور قابل‌توجهی علیه اسرائیل تشدید کند، ممکن است ایالات‌متحده به این درگیری کشیده شود. او در بخش دیگری از مقاله خود با اشاره به اینکه ایران قصد دارد «تنها رژیم یهودی جهان را از روی نقشه محو کند» مدعی شد «ایران پس از سال‌ها حمایت از حزب‌الله، حماس و دیگر گروه‌های نیابتی، ازجمله حمله حماس در ۷ اکتبر، اکنون حمله مستقیم خود را به اسرائیل آغاز کرده است». او همچنین با اشاره به اینکه اسرائیل قوی‌ترین شریک ایالات‌متحده در خاورمیانه است افزود: «این ‌تصورناپذیر است که نیروهای نظامی اسرائیل تضعیف شوند، ایران بتواند تخریب مورد نظر خود را محقق کند و ایالات‌متحده نظاره‌گر باقی بماند».

{۴}جان میرشایمر در اینجا از عبارت «Mainstream Media» استفاده می‌کند. جریان اصلی رسانه، اصطلاحی است که در اشاره دسته‌جمعی به رسانه‌های گروهی بزرگ به کار می‌رود که تعداد زیادی از مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهند، جریان‌های فکری رایج را بازتاب می‌دهند و نیز به آن‌ها شکل می‌دهند. این عبارت در تضاد با عبارت رسانه جایگزین «Alternative Media» به کار می‌رود. علاوه بر این، برای توصیف اغلب شرکت‌های بزرگ خبری، ازجمله روزنامه‌ها و رسانه‌های پخش که در بسیاری از کشورها تحت ادغام‌های متوالی قرار گرفتند، از این عبارت استفاده می‌شود. تمرکز مالکیت رسانه‌ها نگرانی‌هایی درباره یکسان‌سازی دیدگاه‌های ارائه‌شده به مصرف‌کنندگان اخبار را ایجاد کرده است.  درنتیجه، اصطلاح رسانه‌های جریان اصلی گاهی به معانی منفی یا تحقیرآمیز در بحث درباره رسانه‌های جمعی و سوگیری رسانه‌ها استفاده ‌شده است.

{۵} پاک‌سازی قومی در فلسطین اشغالی، بسیار سابقه دور و درازی دارد، به‌طوری‌که رژیم صهیونیستی همین‌گونه تأسیس شد. در طول جنگ ۱۹۴۸ فلسطین، از ۷ میلیون عرب فلسطینی که در فلسطین زندگی می‌کردند، حدود ۷۲۰ هزار عرب فلسطینی برای جان سالم به در بردن، فرار کردند یا از خانه‌های خود بیرون شدند. بین سال‌های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۹، بیش از چهارصد روستای فلسطین به‌عمد تخریب شد، غیرنظامیان قتل‌عام شدند و حدود یک میلیون مرد، زن و کودک با تهدید اسلحه از خانه‌های خود بیرون شدند. حرکت اجباری فلسطینیان به کشورهای عربی یکی از اهداف جنبش صهیونیستی و برای تشکیل یک حکومت جدید یهودی ضروری بود. به گفته ایلان پاپه،[۱۵] مورخ و فعال اجتماعی ترقی‌خواه اسرائیلی، پاک‌سازی قومی فلسطین را رهبران جنبش صهیونیستی، عمدتاً دیوید بن گوریون[۱۶] و ده عضو دیگر گروه مشاوره وی انجام دادند. علاوه بر این، ایلان پاپه استدلال می‌کند پاک‌سازی قومی از طریق اخراج سیستماتیک مردم ساکن در حدود پانصد روستای عرب و همچنین حملات تروریستی که عمدتاً توسط اعضای نیروهای ایرگون[۱۷] و هاگانا[۱۸] علیه مردم غیرنظامی اجرا شده بود، عملی شد. فلسطینی‌ها در وصف وقایع سال ۱۹۴۸ و همچنین اشغالِ در جریانِ سرزمین‌های فلسطینی، (کرانه باختری و نوار غزه) و آزار و آواره‌سازی در سراسر این منطقه، لفظ «النکبه» به معنی فاجعه را به کار می‌برند.

[۱] Andrew Napolitano

[۲] John Mearsheimer

[۳] Stephen Walt

[۴] Lord David Cameron

[۵] Sky News

[۶] Scott Ritter

[۷] Colonel Doug McGregor

[۸] The Wall Street Journal

[۹] Matt Lee

[۱۰] Associated Press

[۱۱] Vidant Patel

[۱۲] Haaretz

[۱۳] Ramon Airbase

[۱۴] Nevatim Airbase

[۱۵] Ilan Pappé

[۱۶] David Ben-Gurion

[۱۷] Irgun

[۱۸] Haganah

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نشریه این مقاله

مقالات مرتبط