بدون دیدگاه

ترامپ قرارداد نظامی ۱۰۰ میلیارد دلاری را با عربستان امضا می‌کند که کوشنر مذاکره کرده است

منبع: سی ان ان

نویسندگان: جرمی دایمند و ذاخاری کوهن

برگردان: هادی عبادی

روز شنبه، دونالد ترامپ قرارداد دفاعی حدوداً ۱۱۰ میلیارد دلاری را با ملک سلمان بن عبدالعزیز امضا کرد تا تعهد تازه خود را با هم‌پیمانش آشکار کند و از نقش آن در برابر تروریسم حمایت کند.

این توافق تا حدی با نقش مستقیم جراد کوشنر، داماد و مشاور ارشد رئیس‌جمهور، به مرحله نهایی رسید. او قبلاً هیئت نمایندگی عالی‌رتبه سعودی را زمانی متعجب کرد که شخصاً با مریلین هیوسون، مدیر ارشد شرکت لاکهید مارتین، تماس گرفت و از او درخواست کرد تا درباره سیستم پیچیده آشکارساز موشک تخفیف بگیرد. کوشنر ضمن تلاش برای نهایی‌کردن قرارداد ۱۰۰ میلیارد دلاری در فاصله دو هفته پیش از عزیمت ترامپ به عربستان، سعی کرد هنگام ملاقات هیئت سعودی از کاخ سفید در تاریخ اول ماه مه درباره سیستم دفاع موشکی تاد نیز تخفیف بگیرد. درخواستی که هیوسون در آن زمان گفت به آن رسیدگی می‌کند.

روز شنبه در انتهای اولین روز از حضور در عربستان، دو رهبر قراردادی را به ارزش ۱۰۹ میلیارد دلار امضا کردند که به گفته رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه، بخشی از قرارداد ۳۵۰ میلیارد دلاری در دو حوزه دفاعی و اقتصادی میان دو کشور در عرض ۱۰ سال آینده خواهد بود. هیوسون، مدیر شرکت لاکهید مارتین نیز هنگام امضای قرارداد حضور داشت. او در این زمینه گفت: «افتخار می‌کند که بخشی از این قرارداد تاریخی است که روابط میان ایالات‌متحده و عربستان سعودی را مستحکم می‌کند. این قرارداد باعث تقویت امنیت عربستان، گسترش روابط تجاری میان دو کشور و توسعه صلح در منطقه می‌شود.»

این توافق علامت خوشایندی برای عربستان داشت؛ چراکه این کشور از توافق اتمی میان ایران و ابرقدرت‌های جهان در زمان اوباما بسیار ناخرسند بود. برعکس، ترامپ شدیداً از ایران و توافق اتمی انتقاد کرد و این کشور را عامل بی‌ثباتی در منطقه خواند. او به‌شدت از کشورهای سنی حاشیه خلیج‌فارس حمایت کرد و با انتخاب عربستان به‌عنوان اولین کشور برای مسافرت، این حمایت خود را آشکارا نشان داد. کاخ سفید در بیانیه‌ای رسمی این توافق را «توسعه بیش از هفت دهه روابط امنیتی میان ایالات‌متحده و عربستان» خواند. در این بیانیه اشاره شد: «این بسته تجهیزات دفاعی از امنیت بلندمدت عربستان و منطقه خلیج‌فارس در برابر تهدیدات ایران حمایت می‌کند و همکاری عربستان در فعالیت‌های ضد تروریستی را توسعه می‌دهد و از فشار بر ایالات‌متحده برای انجام این عملیات می‌کاهد.»

نهایتاً دو طرف به توافق رسیدند تا عربستان برای تانک، جت جنگی، کشتی‌های جنگی و سیستم دفاع موشکی تاد ۱۱۰ میلیارد دلار بپردازد. مشخص نیست که عربستان برای سیستم تاد چه میزان می‌پردازد ولی ترامپ ماه پیش درباره کره جنوبی، آن را سیستمی «یک میلیارد دلاری» نامید.

جزئیات این امر که چگونه تماس کوشنر توانست در هنگام ملاقات هیئت سعودی کارساز باشد و میزان تأثیری که او بر مسائل سیاست خارجی دارد، بسیار اهمیت دارد. در کمپین ریاست‌جمهوری پارسال و پس از آن در هنگام انتقال، کوشنر در تیم ترامپ به‌عنوان نقطه تماس در زمان شروع مذاکرات دیپلماتیک شناخته می‌شد. این فرد ثروتمند عرصه املاک، اندکی پس از انتخابات با خانواده سلطنتی عربستان ارتباط برقرار کرد و هنگام سفر محمد بن سلمان، قائم‌مقام جانشین پادشاه عربستان در ماه مارس، او نیز حاضر بود. نقش کوشنر در مذاکرات مربوط به توافق تسلیحاتی فقط بخشی از تلاش گسترده‌تری محسوب می‌شد که وزارت خارجه، وزارت دفاع و شورای امنیت ملی در آن نقش داشتند. طبق گزارش ماه پیش، سی ان ان، چندین عضو کابینه اظهار داشتند که کوشنر تقریباً همه مشاوران کابینه و اعضای مشهور به «وست وینگ» را تحت‌الشعاع قرار داده و خود را به‌عنوان فردی کلیدی مطرح ساخته است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نشریه این مقاله

مقالات مرتبط