بدون دیدگاه

بیایید و بیاییم

 

لطف‌الله میثمی

از آنجا که در آستانه دهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم برآن شدیم تا گزینه‌هایی از گزاره‌های بینشی ـ راهبردی نامزدهای ریاست‌جمهوری، آقایان مهندس میرحسین موسوی، سیدمحمد خاتمی و حجت‌الاسلام مهدی کروبی را بیاوریم. باشد که با ژرف‌اندیشی و آینده‌نگری تمام در این دیدگاه‌ها، روح انقلاب و قانون‌اساسی ثمره انقلاب را احیا کنیم.

 

—بیایید و بیاییم به گفتمان انقلاب شکوهمند اسلامی که برآمده از تلاش‌های ریشه‌دار ۲۰۰ ساله ملت ماست ارج بیشتری نهاده، باورکنیم قدم‌هایی‌که برای انقلاب برداشته شده، آن‌چنان تأثیرگذار و اثرات آن  درازمدت است که جایی برای ناامیدی نمی‌گذارد، بنابراین درکنار نقدهای مشفقانه نسبت به وضع موجود روحیه خوش‌بینی خود را ـ البته نه خیال‌پردازانه بلکه واقعی ـ حفظ کرده و در این راستا نگذاریم مشکلاتی که ما را احاطه کرده، ما را از دیدن دستاوردهای کلان انقلاب بازدارد.

—بیایید و بیاییم بنگریم که ملت ما پس از جنگ با روسیه، در دوران مشروطیت، رضاخان و محمدرضا پهلوی همه راه‌ها را رفت و آخرین راهی که برای تحول انتخاب کرد بازگشت به اسلام بود؛ اسلامی که افزون بر هدف توحیدی آن، همبستگی ملی ما را تضمین، مشکلات ملی را حل کرده و جلوی بازگشت به دیکتاتوری، وابستگی، تفرقه، تجزیه‌ قومی و… را می‌گیرد.

—بیایید و بیاییم تمهیدی بیندیشم تا از سرمایه‌های انقلاب ـ چه از نیروی جوانی که جهان را بهتر می‌شناسند و درک قوی نسبت به مسائل دارند و چه مدیریتی که در اداره انقلاب تجربه سنگینی را از سر گذرانده‌‌اند ـ‌ به بهترین وجه استفاده شود،‌ نه  این‌که یک نیرو حذف و دیگری جایگزین شود، بلکه باید مکمل هم باشند. باید نسل جدید را در زمینه‌های سیاسی و اقتصادی پابه‌پای نسل باتجربه فعال‌ کرده و ‌آنها را به‌تدریج در صحنه وارد کرد.

—بیایید و بیایم با تکیه بر اصولی که از قانون‌اساسی و خط امام برمی‌آید نگاه واقع‌گرایانه نسبت به جهان داشته باشیم و براساس آن، مسائل خود را پیش ببریم، نه این‌که آرزوها را به جای واقعیت‌های بیرونی بگذاریم. مسائلی چون رابطه استقلال و آزادی، عدالت و آزادی و توسعه سیاسی و اقتصادی را باید همراه با یکدیگر دید و ‌با یکدیگر دنبال کرد، اصولاً اینها را باید از یکدیگر جدایی‌ناپذیر تلقی کرد.

—بیایید و بیاییم میان «پایبندی به اصول» با «ماجراجویی در جهان» مرزبندی کرده و با بالابردن پیشرفت‌های اقتصادی و سیاسی و تکنولوژیک و درنتیجه تقویت قدرت نظامی ـ منطقه‌ای ایران از اهمیت چانه‌زدن در مسائل جهانی غافل نشویم.

—بیایید و بیاییم وقتی در سیستم مدیریت کشوری تغییراتی ایجاد شد و یا زمینه‌ای برای تغییر به‌وجود آمد و یا حتی ادعایی برای تغییر شد با یک برخورد محتاطانه نهایت استفاده را در راستای منافع ملی ببریم و در موقعیت‌هایی که شرایط عوض شده است دچار تعصب‌های دیرینه و یا تکرار حرفی که به زیان منافع ملی ما باشد نشویم.

—بیایید و بیاییم از منابع کمیاب در جهت‌های هرچه راهبردی‌‌تر و درازمدت‌تر استفاده کنیم نه کسب محبوبیت یا رضایت آنی، چرا که توزیع صدقه و منت‌گذاشتن بر سر مردم، راهی اشتباه است و پولدارشدن گروهی به دفاع از انقلاب نمی‌انجامد. همین که اقشار کم‌درآمد احساس کنند نظام، صادقانه در جهت منافع آنها حرکت می‌کند باعث بسیج نیروها در پشت سر انقلاب خواهد شد و از این بسیج مردم معجزاتی دیده و خواهیم دید که قابل قیاس با هیچ‌چیز دیگری نیست.

— بیایید و بیاییم برای هر طرح کلان و مهمی که بخواهد در مملکت تحولی ایجاد کند،‌ برنامه متناسب و کارشناسی‌شده با آن را داشته باشیم، چرا که تنها یک‌بار برای آن فرصت داریم. لایحه تحول اقتصادی که به مجلس تقدیم شده بسیار وسیع‌تر از سیاست تعدیلی است که پس از جنگ مطرح شد و چنان‌که دیدیم آ‌ثار و پیامدهایی داشت، بنابراین هر چه دایره کارشناسی وسیع‌تر باشد نتایج بهتری به‌دست می‌آید.

—بیایید و بیاییم باور کنیم که صداقت بهترین خط‌مشی و دانستن، حق طبیعی مردم است و اگر نمی‌شود همه‌چیز را گفت و دانست،‌ ولی مردم به‌هیچ‌وجه دروغی را نشنوند.

—بیایید و بیاییم با «زنده‌باد مخالف من»، معاند را به مخالف و مخالف را به موافق تبدیل کنیم.

—بیایید و بیاییم برخلاف آموزش‌های جاری و مکاتب که دین را روبنا می‌دانند دین را زیربنای علم، آزادی و عدالت بدانیم و در عمل به محتوای آن کوشا باشیم.

—بیایید و بیاییم با احیای روح قانون‌اساسی و قانونگرایی، تفسیر از قانون را نوعی انکشاف و پرده‌برداری از مواد قانون‌اساسی بدانیم و نه به‌گونه‌ای که تفسیر با روح قانون و مواد شفاف آن مغایرت داشته باشد.

—بیایید و بیاییم با ملی‌کردن وزارت اطلاعات که از ملی‌کردن نفت هم مهمتر است و در راستای قانونگرایی، شورای وزارت اطلاعات را چه در وزارت‌خانه و چه در شعبه‌های آن در استان‌ها و شهرستان‌ها احیا کرده تا زمینه‌ای برای پیدایش گروه‌های خودسر نباشد.

—بیایید و بیاییم قانون‌اساسی ثمره انقلاب، انقلابی توحیدی، اسلامی و مردمی را که سند وفاق ملی است نهادینه کرده و از طریق قانونگرایی تلاش کنیم قطب‌بندی کاذبی که میان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی به‌وجود آمده را کمرنگ و بی‌رنگ کنیم، چرا که اصولگرایی چیزی جز قانونگرایی نیست؛ قانونی‌که از یک‌سو توسط مراجع تقلید، علمای مذهبی، صاحبنظران و نواندیشان دینی تأیید شده و سه‌بار به رأی مردم گذاشته شده و ازسوی دیگر اصلاح‌طلبان نیز هدفی جز اجرا و پیاده‌کردن مواد مصرح در قانون را ندارند.

—بیایید و بیاییم با قانونگرایی در داخل ایران، با تنش‌زدایی در خارج از ایران و با اتخاذ یک سیاست  مستقل ملی و دفاعی ـ‌ بویژه در شرایطی که ابرقدرت امریکا گریبانگیر حل بحران‌هایی چون مسکن، مالی،‌ اعتماد و خروج از عراق است ـ به یک توسعه موزون و شیرین دست یابیم.

—بیایید و بیاییم با شعار ایران برای ایرانیان، تبعیض‌های مذهبی، قومی و… را کمرنگ و بی‌رنگ کنیم.

—بیایید و بیایم حق امنیت داشتن و حق شهروندبودن، هم برای مردم و هم برای حکام را به یکسان تعریف کنیم.

—بیایید و بیاییم باور کنیم که مشکل اقتصادی ما همانا بیماری مزمن اعتیاد به درآمد نفت ـ بخوانیم صادرات ثروت نه درآمد ـ است نفتی که پایان‌پذیر بوده و فردا برای دستیابی به تکنولوژی «انرژی جایگزین» خیلی دیر است. صندوق ذخیره ارزی گام کوچکی در این راستاست.

—بیایید و بیاییم فراموش نکنیم که کشور ما، از انتخابات اصفهان در زمستان ۱۳۷۴ تا خرداد ۱۳۸۰ در پرتو جامعه مدنی، قانون‌اساسی و شورای‌نگهبان موجود، شش انتخابات رفراندوم‌گونه داشته که ایران را به لحاظ استراتژیک به شفاف‌ترین کشور در دنیا تبدیل کرد، از این‌رو این روند استراتژیک ایجاب می‌کند که بار دیگر دست به دست هم داده و با شرکت چشمگیر در انتخابات، اراده خلل‌ناپذیر ملت ایران را هم به خود و هم به جهانیان نشان دهیم تا از گزند پدیده‌هایی چون تفرقه، تجزیه، بی‌آتیه‌گی، بیکاری، آلودگی هوا، فقر، فساد و تبعیض، آن هم بدون هزینه‌های نظامی در امان باشیم.

—بیایید و بیاییم فراموش نکنیم که این روند شفاف‌شدن استراتژیک در سایه تدبیری به‌دست آمد که همه نیروها به‌جز انحصارطلبان ثروت و قدرت و پیروان نازکی کار و کلفتی پول را در برمی‌گرفت.

—بیایید و بیاییم خرد حزبی و ایجاد تشکل را در کنار خرد جمعی تقویت کنیم و قانون احزاب را با توجه به روح قانون‌اساسی فعال کنیم.

—بیایید و بیاییم از فردسالاری دولتی و طرح‌های غیرکارشناسی و شتاب‌زدگی در تصمیم‌گیری و حذف نیروهای ورزیده از چرخه مدیریتی بپرهیزیم.

—بیایید و بیاییم در راستای ایجاد رسانه‌های مستقل و ملی بکوشیم و از تقویت دیگر رسانه‌ها هم غفلت نکنیم.

—بیایید و بیاییم در راستای اجرای قانون‌اساسی میان خودمان، گروه‌ها، مردم، سران سه قوه و مقام رهبری تعامل داشته باشیم.

—بیایید و بیاییم نیرو و انرژی خود را صرف تضعیف و خنثی‌کردن دیگر کاندیداها نکنیم، چرا که نتیجه نظرسنجی‌های واقعی می‌تواند راه را برای اجماع باز کند. انتخابات تمام‌شدنی است، ولی دوستی‌ها و رفاقت‌ها و کشور ماندنی است.

—بیایید و بیاییم با شرکت چشمگیر خود در انتخابات به نتیجه آرا تن داده و در صورت تخلف انتخاباتی،‌ علیه آن از هر امکانی استفاده کرده و سخن بگوییم.

امید است همگام با تحول طبیعت در نوروز ۱۳۸۸ تحول چشمگیری هم در جامعه ایران، نظام‌ جمهوری اسلامی و دولت داشته باشیم.

یا مقلب القلوب والابصار یا مدبراللیل والنهار یا محول‌الحول والاحوال حول حالنا الی احسن‌الحال.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed

نشریه این مقاله

مقالات مرتبط