چشم انداز ایران شماره ۱۲۱

مشخصات:

radio_button_checkedماه نشریه: اردیبهشت و خرداد
radio_button_checkedسال نشریه: 1399
radio_button_checkedطراح جلد: فرزین آدمیت
radio_button_checkedصفحه آراء: كیوان موسویان
radio_button_checkedعکس: احمد شریف
radio_button_checkedصفحات آعازین: سیمین هدایت منفرد
radio_button_checkedویراستار: اكرم گشتاسبی
برای دانلود کامل PDF نشریه بر روی لینک کلیک کنید

مقالات مرتبط

امروزه دیگر عوارض گرمایش زمین بر همگان مشهود است، اما جریانی که در امریکا در ۲۰۱۶ به رهبری ترامپ به قدرت رسید تمام دستاوردهای محیط
زیست را واژگون کرد و تا جای ممکن معادن زغال سنگ، نفت سنگین و نفت و گاز شیل را فعال کرد. در برخورد با ویروس خطرناک کرونا هم دیدیم چقدر مسامحه کردند. این ها عوارضی است که بر طبیعت به ظاهر بی جان وارد می شود. طبیعی است وقتی طبیعت را بی جان تلقی کنیم فکر می کنیم هر
بلایی سر آن بیاوریم واکنشی نخواهد داشت. واژه طبیعت بی جان از کجا وارد فرهنگ بشریت شده است؟ به نظر می رسد از قدیم الایام دوگانه ماده –معنا تأثیر زیادی در فکر بشر داشته است. به طوری که امور مادی امور پست و کار گِل تلقی میشود و امور معنوی ارزشمند، حتی در مدینه های فاضله گفته می شد برده، برده است و باید او را به کار پست گمارد اما برده دار به کار فکری، معنی دار و غیرمادی گمارده شود. در این مسیر جوامع طبقاتی پیدا و گسترش
یافتند و چه بدبختی ها و تبعیض هایی برای بشریت به وجود آورد. طبیعت را هم یک مقوله مادی می پنداشتند. این در حالی است که طبیعت میلیاردها سال
در حال تکامل بوده و اگر از دو عنصر ماده- انرژی تشکیل شده بود بایستی روند رو به افول و کهولت را طی می کرد. ولی شاهد اراده ای هستیم که جهان
را به تکامل سمت دار می برد؛ بنابراین طبیعت نمی تواند بی جان و بی روح باشد بلکه از سه عنصر ماده–انرژی–اراده تشکیل شده است. طبیعی است هر تخریبی که بر سر چنین طبیعتی وارد کنیم بدون واکنش نخواهد بود. طبیعت مانند یک توپ لاستیکی است که اگر جایی از آن را فشار دهیم در جای دیگر
عکس العمل نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
You need to agree with the terms to proceed